Alfa Romeo Giulietta typ 940

Novodobá Giulietta, typové označení 940, byl po několik prvních let výroby jediný model v nabídce značky Alfa Romeo.
Výroba probíhala od roku 2010 do roku 2020, celkem bylo vyrobeno více než 450 tisíc kusů. V průběhu existence prošla několika menšími nebo většími změnami. První série od roku 2010 do roku 2013, poté druhá série (první facelift) od modelového roku 2014 do roku 2016. Poslední verze (druhý facelift) od roku 2016 do konce výroby s tím, že v roce 2019 byla nabídka verzí razantně zúžena.
První a druhá verze (do roku 2016) obsahovala designové prvky v typickém fontu z minulých let – nápis Giulietta v interiéru i exteriéru a verze QV (Quadrifoglio Verde) známý a typický čtyřlístek.
Design
Design měl na starosti Lorenzo Ramaciotti (rodák z Modeny a tvůrce designu například Ferrari 360 Modena, 550 Maranello, F430 nebo Alfy Romeo 4C) a výroba probíhala v Cassino Assembly Plant blízko italského města Cassino.
Z pohledu zařazení se s délkou vozu 4351 mm jedná o 5dvéřový hatchback nižší střední třídy. Na začátku kariéry se jednalo o jedno z nejbezpečnějších aut kategorie, kdy v nárazových testech Euro NCAP získala 5 hvězdiček (plný počet) s ohodnocením ochrany cestujících 97 % (v následném přezkoušení v roku 2017 získala hvězdičky 3 a hodnocení ochrany cestujících 72 %).
Technika
Byla použita podvozková platforma Fiat Compact Platform (Giulietta byla prvním vozem koncernu, který ji použil). Na tomto základě byly později vyráběny například modely jako Dodge Dart, Chrysler Pacifica nebo Jeep Cherokee. Vyvinuta byla v domácím Turíně a po technické stránce šlo o vylepšenou verzi původní Fiat C platformy druhé generace.
Podvozek vypadá takto:
- Přední zavěšení: MacPhaerson Evo s hliníkovými těhlicemi.
- Zadní nezávislé zavěšení: Multi-link.
Díky většímu použití hliníku bylo uspořeno cca 10 kg hmotnosti.
Poháněná byla kola výlučně přední nápravy a motor uložen vpředu napříč. Převodovka manuální 6stupňová přímo řazená. Nebo automatická šestistupňová dvojspojková TCT typu C635 (použita také v modelech 4C, Tonale diesel a Fiat 500X) se suchými spojkami s maximálním přenosem točivého momentu 350 N.m.
Q2 a DNA
Giulietta nabízela elektronickou náhradu samosvorného diferenciálu Q2, jehož nastavení se dalo ovlivnit přepnutím režimu v rámci D.N.A. Nastavení jízdních režimů D.N.A. se provádí designově vkusně ztvárněným přepínačem před řadicí pákou – režim A (all weather), režim N (natural někdy nepřesně označovaný jako neutrál) a režim D (dynamic). V jednotlivých režimech je přizpůsobeno chování stabilizace vč. Q2, brzdové soustavy, řízení a motoru.
Série I (2010-2013)
Typické znaky:
- celochromová maska
- „letecká“ tlačítka na palubní desce
- červený font palubního počítače a klimatizace
- zakomponované autorádio
- barevné panely palubní desky
Výbavové stupně (ČR):
- Progression
- Distinctive
- Super
- Quadrifoglio Verde (QV)
Nabídka motorů:
Benzinové:
- 1.4 T-jet 88 kW (77 kW na vybraných trzích)
- 1.4 turbo MultiAir 125 kW
- 1.75 TBI 173 kW
Naftové:
- 1.6 JTDm 77 kW/88 kW
- 2.0 JTDm 103 kW
- 2.0 JTDm 125 kW
Příloha – katalog Giulietta z roku 2011
Série II (2013-2016)
Tato série je označovaná jako první facelift.
Typické znaky/novinky:
- matně-chromová maska
- nový design palubní desky
- dotykový panel infotainmentu s úhlopříčkou 5 nebo 6,5 palce
- motor 1750 nyní nově celohliníkový s vyšším výkonem 177 kW
Výbavové stupně (ČR):
- Progression
- Distinctive
- Quadrifoglio Verde (QV)
Nabídka motorů:
Benzinové:
- 1.4 T-jet 77 kW
- 1.4 T-jet 88 kW
- 1.4 turbo MultiAir 125 kW
- 1.75 TBI 177 kW
Naftové:
- 1.6 JTDm 77 kW/88 kW
- 2.0 JTDm 110 kW
- 2.0 JTDm 129 kW
Příloha – katalog Giulietta z roku 2014:
Série III (2016-2020)
Série III se označuje jako druhý facelift.
Typické znaky/novinky:
- nová černá voštinová maska s chromovým lemem
- nový design nárazníků
- bílý font palubního počítače a klimatizace
- nové příplatkové prvky jako např. couvací kamera
- změna fontu exteriérových nápisů (Giulietta, názvy výbav)
- přejmenování vrcholné verze QV na Veloce
- ztráta čtyřlístku
Výbavové stupně (ČR):
- Giulietta
- Sport
- Super
- Executive
- Veloce
Nabídka motorů:
Benzinové:
- 1.4 T-jet 88 kW (77 kW na vybraných trzích)
- 1.4 turbo MultiAir 110 kW (TCT 125 kW)
- 1.75 TBI 177 kW
Naftové:
- 1.6 JTDm 88 kW
- 2.0 JTDm 110 kW
- 2.0 JTDm 129 kW
Od roku 2018 už jen 1.4 T-jet 88 kw a 1.6 JTDm 88 kW, 2.0 JTDm 125 kW.
Příloha – katalog Giulietta z roku 2019:
Pakety, speciální edice
Launch Edition
V roce 2015 byla zavedena výroba limitované série Launch Edition. Jednalo se o verzi QV s karbonovými zrcátky, karbonovým zadním spoilerem, černými 18“ koly, rozšířenými černými prahy a černou spodní částí předního a zadního nárazníku.
Každý exemplář má v interiéru plaketku s číselným označením. Jen pro tuto verzi v tomto roce byla možnost matného šedého prémiového lakování (poté dostupné i v sérii III od roku 2016). 100 ks pro Velkou Británii, 50 ks pro Austrálii, …

QV line
Plaketky QV line na předních blatnících, chromová nástupní lišta s logem QV line, hliníkové pedály, dvoubarevné obšití interiéru, sedačky s logem v kombinaci kůže/alcantara, černě čalouněný strop, velké Brembo brzdy červeně lakované, snížený podvozek, saténové kryty zrcátek, tmavší přední světlomety a lemy mlhovek, tmavší lem přední masky a kliky dveří, volant z verze QV.

Giulietta jako celebrita
Získala ocenění auto roku 2011 v České Republice a v Řecku a titul Auto Europa téhož roku.
Motor 1.4 MultiAir získal ocenění nový motor roku 2010.
V červeném provedení si zahrála ve filmu Rychle a zběsile 6.
Rozlišovací znaky jednotlivých variant a zajímavosti
- 2 koncovky výfuku (funkční, reálné): pouze verze 1.75 TBI a naftové 2.0 MJet 129 kW a 125 kW.
- Tlačítko pro vypnutí parkovacích senzorů: pouze verze se zadními i předními senzory společně.
- Verze QV bez systému start-stop.
- Základní verze Giulietty neměly zadní výdechy klimatizace.
Motory, technické údaje
1.4 T-Jet | 1.4 T-Jet | 1.4 MultiAir | 1.4 MultiAir | 1.75 TBI | 1.75 TBI | |
Roky produkce | 2010-2020 | 2010-2016 | 2010-2018 | 2016-2018 | 2010-2013 | 2014-2018 |
Objem | 1368 cm3 | 1368 cm3 | 1368 cm3 | 1368 cm3 | 1742 cm3 | 1742 cm3 |
Vrtání x zdvih | 72 x 84 mm | 72 x 84 mm | 72 x 84 mm | 72 x 84 mm | 83 x 80,5 mm | 83 x 80,5 mm |
Kompresní poměr | 9,8 : 1 | 9,8 : 1 | 9,8 : 1 | 10,0 : 1 | 9,25 : 1 | 9,25 : 1 |
Výkon | 88 kW při 5000 ot. | 77 kW při 5000 ot. | 125 kW při 5500 ot. | 110 kW při 5500 ot. | 173 kW při 5500 ot. | 177 kW při 5750 ot. |
Točivý moment | 206 N.m. při 1750 ot. (od r.2014 215 N.m při 2500 ot.) | 215 N.m při 2500 ot. | 230 N.m při 2500 ot. (v režimu „D“ 250 N.m) | 230 N.m při 2500 ot. (v režimu „D“ 250 N.m) | 300 N.m při 2500 ot. (v režimu „D“ 340 N.m) | 300 N.m při 2000 ot. (v režimu „D“ 340 N.m) |
Rozvod | ozubený řemen, hydraulická zdvihátka, neproměnné časování ventilů | ozubený řemen, hydraulická zdvihátka, neproměnné časování ventilů | ozubený řemen, hydraulická zdvihátka, systém MultiAir | ozubený řemen, hydraulická zdvihátka, systém MultiAir | dvojitý elektrohydraulický variátor časování | dvojitý elektrohydraulický variátor časování |
Příprava směsi | vícebodové vstřikování, přeplňováno turbodmychadlem | vícebodové vstřikování, přeplňováno turbodmychadlem | vícebodové vstřikování, přeplňováno turbodmychadlem | vícebodové vstřikování, přeplňováno turbodmychadlem | přímé vstřikování, přeplňováno turbodmychadlem | přímé vstřikování, přeplňováno turbodmychadlem |
Převodovka | manuální 6stupňová | manuální 6stupňová | 6stupňová manuální nebo dvojspojková TCT | 6stupňová manuální | manuální 6stupňová | 6stupňová dvojspojková TCT |
Max. rychlost | 195 km/h | 185 km/h | 218 km/h | 210 km/h | 242 km/h | 244 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,4 s | 10,6 s | 7,8 s (TCT 7,7 s) | 8,2 s | 6,8 s | 6,0 s |
Spotřeba město | 8,4 l/100 km | 8,3 l/100km | 7,8 l/100 km | 7,4 l/100 km | 10,8 l/100km | 9,8 l/100km |
Spotřeba mimo město | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100km | 4,6 l/100 km | 4,4 l/100 km | 5,8 l/100km | 5,3 l/100km |
Spotřeba kombinace | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100km | 5,8 l/100 km | 5,5 l/100 km | 7,6 l/100km | 7,0 l/100km |
Rozměry:

Autor: Petr, petr@alfistiolomouc.cz